GROLL & DANK

Category:

Description

Groll und Dank

for piano and toypiano (1994)

“Groll & Dank” [resentment and gratitude] are composed like a sequence of folk dances, similar to the 12 counter-dances of Beethoven. However there isn’t a single quote from it. The combined under WoO 14 12 counter-dances were composed during the period of 1791-1801, so that they emerged before “Eroica” Op. 55. The dances take, on average, only a few seconds. Dance No. 5, in E flat major, lets the well known theme of “Eroica” theme sound. The only hidden original Beethoven quote in “Groll & Dank” is taken from the piece which Feldman named “A March to God”. Otherwise the lined up folk dances are transferred by a summation tones of the original set’s branched transparent structure, that is never quoted, but floats around like an illusion. The title “Groll” [resentment] refers to my piano concert exams. I did not pass because I started to improvise in the 3rd movement of “Les Adieux” and “Dank” [gratitude] that I could become a composer then, as I wasn’t fit in being a pianist.”
“Groll & Dank” ist komponiert als eine Folge von Volkstänzen, ähnlich den Zwölf Kontretänzen von Beethoven. Allerdings werden diese an keiner Stelle zitiert. Die unter WoO 14 zusammengefassten 12 Kontretänze wurden im Zeitraum 1791-1801 komponiert, entstanden also vor der “Eroica” op.55. Die Tänze dauern im Durchschnitt jeweils nur ein paar Sekunden. Der fünfte Tanz lässt das bekannte Eroica-Thema anklingen. Das einzige versteckte Beethovenzitat in “Groll & Dank” entstammt einem Stück, das der Komponist Morton Feldman als “March to God” bezeichnet hat. Ansonsten werden die aneinandergereihten Volkstänze transformiert durch Additionstöne aus der verzweigten transparenten Struktur des Originals, welches niemals zitiert wird, aber als Illusion umherschwebt. Das Wort “Groll” im Titel bezieht sich auf meine Klavierabschlußprüfung. Ich fiel durch, weil ich im dritten Satz von Beethovens “Les Adieux”-Sonate anfing zu improvisieren. “Dank” empfinde ich hingegen angesichts des Umstandes, dass ich stattdessen Komponist geworden bin, weil ich als Pianist nicht tauge.
(Übers.: Torsten Reitz)